De Wijk

Aantal inwoners van deze wijk is ongeveer 13.500, en werd in het verleden en eigenlijk nog steeds de wijk Hoornes-Rijnsoever genoemd. En is de meest noordelijke wijk van onze gemeente Katwijk.

Voordat de deze wijk de naam Katwijk Noord kreeg, viel het onder Katwijk aan Zee.

Katwijk Noord bestaat uit de naoorlogse wijken Hoornes en Kalkoven, de wijken Rijnsoever-Oost en Rijnsoever-West, beide voornamelijk in de jaren 80 en 90 gebouwd, het industrieterrein ’t Heen en de nieuwbouwwijk Park-Rijnsoever.

Rijnsoever was voor de aanbouw nog bollen- en boerenland en grondgebied van de gemeente Noordwijk totdat het in de jaren zeventig door Katwijk werd geannexeerd en bebouwd.

Katwijk Noord is gelegen tussen de Rijn en het terrein van de ESTEC. Het bestaat voornamelijk uit nieuwbouw. In het oosten van Katwijk Noord ligt het industrieterrein ’t Heen, een van de belangrijkste industriegebieden van de regio.

Katwijk Noord beschikt over een winkelcentrum genaamd ‘Hoornes Passage’, voorheen ‘Hoornesplein’. Ook is daar het (theater)zalencentrum Tripodia. Op het industrieterrein ’t Heen zijn een supermarkt, vele bedrijven waaronder een loempiafabriek, twee visfabrieken, meubelzaken en een kringloopwinkel gevestigd.

Katwijk Noord beschikt over twee kerken van de Hervormde gemeente Katwijk aan Zee.

In Katwijk Noord bevinden zich de terreinen van diverse sportclubs, zoals de voetbalvereniging VV Katwijk, een atletiekcomplex, een hockeyveld en een schietbaan allen zijn aangelegd op een voormalige vuilnisbelt. Dit project met de naam Sport op de stort is in 2011 voltooid. Op de oude atletiekbaan en omliggend gebied is nieuwe woonwijk gebouwd met de naam Park Rijnsoever (Rijnsoever-Noord). Bestaande uit appartementen, urban villa’s, rijwoningen, twee-onder-één-kapwoningen, vrijstaande woningen en vrije kavels. In september 2011 zijn de eerste woningen opgeleverd.

Bron: Gemeente Katwijk, Wikipedia

Wilt u ook een budgetaanvraag doen voor een maatschappelijk project in de wijk?
Klik dan op onderstaande button.

De wijk in beeld